کلاس معکوس

اکتبر 16th, 2018 | نوشته‌شده به دست سرگروه در سال تحصیلی 97-98

کلاس معکوس یک راهبرد آموزشی و نوعی از یادگیری ترکیبی است که محیط یادگیری سنتی را از طریق ارائه ی محتوای آموزشی خارج از کلاس درس و اغلب به صورت آنلاین وارونه می کند. همچنین این نوع از آموزش آن دسته از فعالیتهای آموزشی را که از لحاظ سنتی تکلیف تلقی می شده اند را به کلاس درس انتقال داده است.

7 نمونه منحصر به فرد کلاس درس معکوس، کدام یک برای شما مناسب تر است؟

  1. کلاس معکوس استاندارد: “تکلیف” دانش آموزان تماشای ویدئوهای آموزشی و مطالعه مواد درسی مرتبط با کلاس روز بعد است. در طول کلاس، دانش آموزان به تمرین هرآنچه که از طریق کار کلاسی سنتی یاد گرفته اند می پردازند، به گونه ای که معلم وقت کافی برای سرکشی فرد به فرد دانش آموزان دارد.
  2. کلاس معکوس گفتگو محور: معلم ویدئوهای آموزشی و منابع متنی مرتبط با موضوع کلاس درس را ارائه می دهد. سپس زمان کلاس درس به گفت گو و بررسی و مکاشفه ی موضوع اختصاص داده می شود. این شیوه از کلاس درس می تواند به شکل خاص برای کلاسهای درس عمومی از قبیل تاریخ، هنر و زبان انگلیسی مناسب باشد.
  3. کلاس معکوس مبتنی بر نمایش: این نوع از کلاس درس مختص موضوعاتی از قبیل فیزیک، شیمی و ریاضیات است که نیازمند یادآوری و تکرار دقیق تمرینها می باشد – مفیدتر آن است که نمایش ویدوئوها از قابلیت بازبینی برخوردار باشند. در این نمونه، معلم از نرم افزارهای ضبط صفحه ی نمایشگر برای نمایش فعالیتها استفاده می کند تا به دانش آموزان اجازه دهد به شیوه ی خودشان روند آموزش را دنبال کنند.
  4. کلاس معکوس تصنعی: این نوع از کلاس معکوس متناسب با آن دسته از دانش آموزان کم سن و سالی است که ممکن است هنوز تکلیف واقعی برای آنها مناسب نباشد. این نمونه از کلاس معکوس شرایطی را برای دانش آموزان فراهم می کند تا به تماشای ویدئوهای درسی در کلاس درس بپردازند و این امکان را برای آنها فراهم می کند تا به میزان و شیوه ی یادگیری خودشان به بازبینی مطالب درسی بپردازند. در این نوع کلاس معلم قادر است تا به سرکشی فرد به فرد دانش آموزان مشغول شود و هرکجا که لازم باشد به دانش آموزان کوچک تر کمک کند.
  5. کلاس معکوس گروهی: این نمونه یک اصل جدید برای کمک به دانش آموزان اضافه می کند که یادگیری از گروه هم سن و سالان است. کلاس به شیوه ی دیگر کلاسهای معکوس و با ارائه ی ویدئوهای آموزشی و مواد درسی از پیش مشخص شده آغاز می شود. تغییر زمانی آغاز می شود که دانش آموزان به کلاس درس می آیند و برای تکلیف همان روز به تشکیل گروههای دانش آموزی می پردازند. این شکل از یادگیری دانش آموزان را تشویق می کند تا از یکدیگر یادبگیرند و به آنها کمک می کند تا نه تنها پاسخ صحیح را یادگیرند بلکه به آنها کمک می کند تا از طریق توضیح واقعی برای گروه همسالان خود چرایی پاسخ صحیح را نیز بیاموزند.
  6. کلاس معکوس مجازی: برای دانش آموزان با سنین بالاتر در بعضی از رشته ها، کلاس معکوس می تواند ضرورت کلاس فیزیکی را به طور کل کنار بگذارد. بعضی از اساتید دانشگاهی ویدئوهای آموزشی را برای مشاهده و انجام فعالیتهای کلاسی از طریق سیستمهای آموزش آنلاین در اختیار دانشجویان می گذارند و از آنها می خواهند تا بر اساس برنامه زمانی مشخص در کلاسهای مجازی شرکت کنند تا از این طریق به برآورده سازی نیازهای آموزشی فردی فراگیران بپردازند.
  7. معکوس کردن نقش معلم: تمام ویدئوهایی که به منظور کلاس معکوس طراحی شده اند مستلزم این نیستند که حتما توسط معلم ایجاد شوند. دانش آموزان نیز می توانند از ویدئو برای نمایش بهتر عملکردشان استفاده کنند. از دانش آموزان بخواهید تا فعالیتهای مبتنی بر ایفای نقشی را که تمرین کرده اند ضبط کنند یا آنها را به ارائه ی یک مطلب یا مهارت جدید از طریق ضبط فیلم تشویق کنید.

شما می‌توانید ما را دنبال کنید از خوراک RSS 2.0 دیدگاه و بازتاب/بازخوان در حال حاضر بسته‌شده‌اند.